Halfjaarcijfers Heineken stellen teleur

Halfjaarcijfers Heineken stellen teleur

Bierbouwer Heineken heeft in het eerste halfjaar een omzet behaald van 6,4 miljard euro. De omzet is lager dan analisten hadden verwacht. Ze gingen uit van 6,9 miljard euro.

De omzetcijfers zijn woensdagmorgen voorbeurs bekendgemaakt door Heineken. De operationele winst voor bijzondere uitgaven kwam uit op 925 miljoen euro. Marktvorsers gingen uit van een aangepast bedrijfsresultaat van 965 miljoen euro.

Heineken hield 540 miljoen euro onder de streep over, hoger dan de verwachting van 513 miljoen euro van marktvorsers. De autonome nettowinstgroei kwam uit op 5,3 procent. De brouwer verwacht voor heel 2008 een groei van de autonome nettowinst van ‘minimaal mid-single digit’.

Het concern zei dat de kosten voor grondstoffen als mout en aluminium in het eerste halfjaar met 15 procent per hectoliter bier zijn gestegen. De brouwer verwacht dat dit voor de rest van het jaar gelijk blijft. Tot nu toe heeft Heineken de hogere kosten kunnen doorberekenen aan zijn klanten. Het concern zal dit ook blijven doen.

Heineken zag de biervolumes met 15 procent toenemen tot 58,6 miljoen hectoliter. Daarvan komt het grootste deel voor rekening van overnames. Ruim 5 procent van de groei komt door sterke resultaten in opkomende markten zoals Afrika, Centraal- en Oost-Europa en Azië. Bierdrinkers in West-Europa en de Verenigde Staten lieten bier vaker staan.

Topman Jean-François van Boxmeer noemde de omstandigdheden in deze zogeheten volwassen markten zwaar. Afnemend consumentenvertrouwen, de problemen op de financiële markten en de rookverboden in verschillende landen hebben de bierverkopen doen dalen.

De overname van branchegenoot Scottish&Newcastle (S&N) is volledig afgerond. Vrijdag liet Heineken al weten meer synergievoordelen uit de overname te kunnen halen. De Nederlandse brouwer betwijfelt of S&N al in 2009 bijdraagt aan de winst.

'Dit is een goed halfjaarresultaat, dat onze sterke concurrentiepositie onderstreept tegen de achtergrond van afzwakkende economieën en gestegen inkoopprijzen', aldus Van Boxmeer.

Het aandeel Heineken heeft dit jaar al bijna een derde van zijn waarde verloren. Beleggers menen dat Heineken te veel steunt op volwassen markten.