Heineken: 'prijsverschil supers en horeca verklaarbaar

Heineken: 'prijsverschil supers en horeca verklaarbaar

Wanneer horecaondernemers goed becijferen wat ze betalen aan bier en terugkrijgen van brouwers, dan is het prijsverschil tussen supermarkten en horeca verklaarbaar. Dat zegt horecadirecteur Wouter Fijnaut van Heineken.

Fijnaut merkt op dat er vanuit de horeca bij de bierbrouwer vaker wordt gevraagd om hectoliterkorting, waarbij ondernemers wijzen op het prijsverschil tussen een kratje in de supermarkt en wat ze bij de brouwer moeten betalen.

‘Maar als een ondernemer goed becijfert wat hij betaalt en er van ons voor terugkrijgt, dan ziet hij dat het prijsverschil verklaarbaar is’, aldus Fijnaut in de jongste uitgave van Misset Horeca.

vertegenwoordiger

De opmerking van Fijnaut komt in een week waarin er vanuit de horeca terugkerende geluiden waren over de hoge bierprijs voor ondernemers. De Amsterdamse KHN-voorman Paul Hermanides riep in Het Parool op om krachten te bundelen om zo prijsverhogingen een halt toe te roepen. Hij voegde eraan toe dat bij het niet stoppen van het verhogen van de bierprijs medewerker worden geïnstrueerd om andere dranken te verkopen.

Horecaondernemer Wim Burghout, eigenaar van De Nozem en De Non in Heemskerk, denkt aan het instellen van een vertegenwoordiger die namens de horecabedrijven onderhandelt met brouwerijen over de bierprijs. Dat laat Burghout weten in het Noordhollands Dagblad.

Personeelsmanagement

Heinekens horecadirecteur Fijnaut zegt verder dat horecabedrijven die in de problemen komen nog veel kunnen winnen op het gebied van personeelsmanagement. Fijnault: ‘Vaak gebeurt de aansturing door de ondernemer te veel op afstand. Dan loop je risico’s. Door goed personeelsmanagement is veel te besparen’.