De maatregel is volgens de krant onderdeel van een overeenkomst met de Britse overheid. Deze zou met een aantal bedrijven afspraken hebben gemaakt over plannen om het aantal Britten dat er een ongezonde levensstijl op na houdt, terug te dringen.
Alcohol per glas
Naast de verlaging van het alcoholpercentage, gaat Heineken ook op 11 miljoen glazen vermelden hoeveel alcohol er in het glas zit. Ook komen er waarschuwingen in kroegen om te wijzen op de gevaren van te veel alcohol.
Er worden geen meldingen gemaakt dat Heineken deze maatregelen ook in andere landen wil doorvoeren.
Heineken overgenomen
Het alcoholpercentage van cidermerk Strongbow zou worden verlaagd van 5,3 procent naar 4,3 procent. De stap wordt volgens de krant in 2013 gezet. Strongbow is de meest verkochte cider in het Verenigd Koninkrijk. Het merk is eigendom van de brouwer Scottish & Newcastle, die Heineken in 2008 heeft overgenomen.
Ook de supermarktketens Tesco en Asda werken mee aan de gezondheidsmaatregelen van de Britse overheid.