Heineken vreest bezuinigingen

Heineken vreest bezuinigingen

Heineken vreest de bezuinigingen. Ze zetten de bierconsumptie verder onder de druk.

Dat verklaart de brouwer naar aanleiding van de vandaag bekendgemaakte halfjaarcijfers. Volgens de brouwer staat de bierconsumptie met name in Europa en de VS nog steeds onder druk. De bezuinigingen die in meerdere landen op stapel staan zullen zeker een negatief effect hebben.

Topman van Boxmeer spreekt van ‘uitdagende marktcondities’. In totaal verkocht Heineken 63,9 miljoen hectoliter bier. Zonder de omzet die werd behaald door het overgenomen Femsa zou het verkochte biervolume met 3,9 procent gedaald zijn.

Naast de bezuinigingen die de consumptie drukken zal de bierverkoop ook last krijgen van verdere accijnsverhogingen. De prijsverhogingen doorgevoerd in het eerste halfjaar zullen de brouwer slechts ‘beperkt’ verder helpen.

Kostenbezuinigingen en overnames zijn op dit moment de motor achter de winstgroei. Voordeel is dat het Heinekenmerk zich in het premiumdeel van de markt bevindt. Dit deel groeit sneller dan de totale biermarkt.