'Heineken wil Anheuser wegkapen

'Heineken wil Anheuser wegkapen

Heineken volgt het bod van InBev op Anheuser-Busch (A-B)met argusogen. Analisten voorspellen dat de Nederlandse brouwer een tegenzet gaat doen en zich mogelijk actief met het overnameproces gaat bemoeien, en wellicht zelfs een fusie met A-B overweegt.

Als InBev in de overnamepoging slaagt, kan dat Heineken flink wat geld gaan kosten. De brouwer zal dan een tegenzet moeten doen.

Op de Amerikaanse markt zal de concurrentie voor Heineken toenemen, verwacht Iris-analyst Peter van der Lely in De Telegraaf. Anheuser distribueert daar nu al InBev-biertjes als Stella Artois en Beck’s, maar na een fusie zal er heviger worden ingezet op de premium biermarkt, waar Heineken zich ook op begeeft.

Budweiser

Wereldwijd zullen er ook gevolgen zijn. InBev heeft al laten weten Budweiser, hét merk van Anheuser, wereldwijd als leidend bier te gaan promoten. ‘De eerste twee jaar zal Heineken daar weinig van merken – de merkgetrouwheid bij consumenten is groot – maar op termijn zal het impact habben’, zegt SNS-analist Richard Withagen in De Telegraaf.

Heineken heeft nu in grote landen als Rusland en Argentinië de licenties om Budweiser te verkopen, maar zal die na de geplande overname kwijtraken. Dat kan Heineken 20 miljoen euro kosten.

Daarom denkt Van der Lely dat Heineken zich actief met de overnamepoging zal bemoeien. ‘het zou kunnen dat A-B op zoek gaat naar een witte ridder. Dat ze zelf gaan overnemen of fuseren om InBev buitenspel te zetten. A-B zou goed bij Heineken passen.’

Geen verrassing

Heineken wil pas inhoudelijk reageren als de deal rond is. ‘Het bod is geen verrassing. Maar het is nog niet rond. We zullen het blijven volgen’, aldus een zegsvrouw.

Qua omzet is Heineken nu de nummer twee op de wereldranglijst na SABMiller. InBev is derde, maar zou na een overname van nummer vier Anheuser-Busch in één klap de grootste worden.