Heineken wint rechtszaak van Olm

Heineken wint rechtszaak van Olm

Olm moet stoppen met het navullen van Heineken fusten. Dit heeft de rechtbank van Amsterdam donderdag besloten. Ook kelderbierinstallaties van Heinekencafés mogen niet meer met Olm bier worden gevuld. Daarnaast krijgt Heineken inzicht in de boeken van Olm vanaf april 2008.

In een eerste reactie zegt Heineken uiterst content te zijn met de uitspraak, maar dat de zaak wat hen betreft nog niet klaar is. De bierbrouwer gaat nu door inzage in de boeken van Olm uitzoeken hoe groot de geleden schade is, waarna een schadeclaim volgt richting Olm. Over de hoogte van dit bedrag wil Wouter Fijnaut, de directeur van de horeca tak van Heineken, nog geen uitspraken doen, zo zegt hij tegen Missethoreca.nl.

Olm krijgt een dwangsom van 100.000 euro opgelegd wanneer Heineken niet binnen dertig dagen inzicht in de boeken krijgt. Ook namen en rugnummers van alle betrokken horecabedrijven moet Olm vrijgeven.

Bierschade

'De rechter gaat mee in onze visie dat Olm merkinbreuk pleegt. Olm moet stoppen met navullen van onze fusten en onze kelderbierinstallaties mogen niet worden nagevuld. Daarnaast maakt inzage in de boeken voor ons duidelijk hoe groot de door ons geleden schade is,' zegt Fijnaart.

De rechtbank doet geen uitspraak of er daadwerkelijk sprake is van een grootschalige fraude waarvan Heineken Olm beticht. Dit kan nog worden uitgezocht in een zogenoemde bodemprocedure. Heineken zegt deze zeker te gaan opstarten.

Merkinbreuk Heineken

Olm pleegt volgens de rechter merkinbreuk door fusten van Heineken na te vullen met Olm, ook moet de brouwer per direct stoppen met het navullen van kelderbierinstallaties van Heineken met Olm bier. ‘Daarnaast dient Olm te stoppen met het navullen van Heinekenfusten op een termijn van 30 dagen na de datum van het vonnis,’ zegt de rechtbank.

Inzage boeken

‘Ook moet Olm aan Heineken informatie verstrekken, onder meer over de hoeveelheid verhandelde Heinekenfusten gevuld met Olmbier sinds 1 april 2008.’ Hiervoor krijgt Heineken inzage in de boeken van Olm om zo precies uit te kunnen zoeken hoe groot de kwestie is.

Heineken kwam de zaak op het spoor na 'tips uit de markt,' aldus Fijnaut. 'We zijn het vervolgens zelf gaan onderzoeken en toen bleek dat het niet ging om het per ongeluk een keer navullen van een fust van ons, zijn we deze zaak gestart.'

Eerder deed Olm-directeur Mark Schneider de beschuldigingen van Heineken af als onzin. ‘Heineken is god, zij kunnen alles roepen,’ zei hij. Beide bedrijven lagen ook al overhoop over het gebruik van een ster in het logo. Dit leidde ertoe dat Olm het logo aanpaste.