Het flesje moet op de kaart

Het flesje moet op de kaart

Ruim de helft van de geserveerde drankjes in de horeca komt nu nog uit een 1,5-literfles of is een zogenoemde postmix uit een apparaat. Binnen drie jaar moet drie kwart van de drankjes uit kleine glazen flesjes, horecaflesjes, geserveerd worden. Dat heeft woordvoerder Jacques Boonekamp van de frisdrankenbranche zondag gezegd.

In landen als Spanje en Frankrijk is het al lang gewoonte om drankjes in de horeca uit een flesje te serveren; in Spanje is het zelfs verplicht. Uit oogpunt van hygiëne, maar ook zodat de klant weet dat die krijgt waar die voor betaalt.

Campagne

De Nederlandse horeca heeft eerder campagne gevoerd voor het kleine flesje in de horeca en dat leverde redelijk succes op. In 1994 kwam nog maar 26,7 procent van de frisdrankomzet in de horeca uit een klein flesje. Tien jaar later was dat precies 10 procent meer, 36,7 procent. Vanaf 2005 zette de stijging gestaag door. Vorig jaar kwam 40 procent van de dranken uit een horecaflesje.

Uit onderzoek door de Haagse Hogeschool blijkt dat 73 procent van de horecaondernemers eigenlijk wel vindt dat frisdrank uit een flesje geschonken zou moeten worden. Klanten zouden eerder een nieuw drankje bestellen wanneer ze uit een flesje drinken. Toch zien de ondernemers op tegen het flesje. 'Ze zijn bang voor de opslag en het transport', weet Boonekamp.

Meer betalen

Uit onderzoek van Maurice de Hond ten tijde van de eerste campagne bleek dat bijna 90 procent van de ondervraagde consumenten meer zou willen betalen voor een drankje dat uit een flesje komt.

Maar volgens Boonekamp is het nu niet de bedoeling dat de consument meer gaat betalen voor een drankje uit een flesje. 'We vinden als horeca juist dat je waar moet krijgen voor je geld. Je betaalt meestal rond de 2 euro voor een drankje. Wij vinden dat je bij je tafeltje een ober moet krijgen die het flesje voor je opent en in een glas schenkt.'

Imago

In discotheken en bij grote evenementen zal de drank uit grote flessen of postmixen blijven komen, anders gaat er te veel snelheid verloren.

Koninklijk Horeca Nederland (KHN), dat komend jaar 125 jaar bestaat, steunt de actie voor meer flesjes in de horeca. De horeca hoopt met drankjes uit flesjes het negatieve imago weer wat op te poetsen. KHN maakt in januari op de Horecava de slogan voor de campagne bekend.

Zie ookl: