Horecagiganten willen snel rookverbod

Horecagiganten willen snel rookverbod

De grote spelers in de horeca zoals Van der Valk, Sjoerd Kooistra en Best Western willen zo snel mogelijk een rookvrije horeca. Een ruime meerderheid van de honderd grootste spelers in de horeca is voorstander van een versnelde invoering van een rookverbod. Slechts 21 procent is tegen zo'n verbod uit vrees voor omzetderving.

Dat blijkt uit een enquête van Misset Horeca onder de honderd grootste horecabedrijven van Nederland. 64 procent is voorstander van een snelle invoering van een rookverbod in de horeca. 14 procent is neutraal of zegt het niet te weten en 21 procent is tegen een verbod.

Minder schoonmaakkosten

Vooral hotels zien nog liever vandaag dan morgen een invoering van een rookverbod. ‘In andere landen heeft een verbod niet tot omzetdaling geleid’, stelt Wytze van den Berg van Best Western. ‘Met zo’n verbod is er duidelijkheid voor iedereen’, meent Camille Oostwegel.

Stephan Stokkermans van Huis ter Duin in Noordwijk: ‘Ik ben voor, maar wel gelijke monniken, gelijke kappen. Dus ook een verbod voor coffeeshops’. Directeur Marcel van Aelst van Okura in Amsterdam wijst bij een verbod op minder schoonmaakkosten.

Openbare orde

Opvallend is de steun uit de drankverstrekkende sector. ‘Kroegbaas’ Sjoerd Kooistra is voor (‘Je moet er mee leren omgaan en beseffen dat het vreselijk slecht voor de gezondheid is’) en Jan van der Pligt van disco-reus Alcazar meldt: ‘Voor, want zachte heelmeesters maken stinkende wonden’.

De tegenstanders van een rookverbod verwachten omzetverlies. ‘Naar verwachting is een rookverbod nadelig voor de bedrijfsvoering’, stelt Paul Bringman van Les Halles, de organisatie achter La Place. ’80 procent van onze doelgroep rookt. We voorzien problemen wanneer gasten voor hun sigaretje iedere keer naar buiten lopen. Denk aan openbare orde’, waarschuwt Khalid Oubaha. ‘De ondernemer moet eigen vrijheid kunnen behouden’, aldus Hajé de Jager van Hajé Restaurants en voorzitter van KHN.

Top-100

De enquête is uitgevoerd in het kader van de Misset Horeca Top-100, de jaarlijkse omzetranglijst die op 27 april verschijnt. Van de 100 grootste spelers in de vaderlandse horeca, vulde meer dan driekwart de enquête in. De honderd grootste bedrijven uit de Misset Horeca Top-100 zijn goed voor een jaaromzet van 5 miljard euro. Dat is 40 procent van omzet in de totale horeca.

De jaarlijkse ranglijst verschijnt dit jaar op vrijdag 27 april. Vorig jaar voerde Van der Valk de ranglijst aan met een jaaromzet van 470 miljoen euro. Gevolgd door McDonald’s (462 miljoen euro) en Golden Tulip (299 miljoen euro).