KHN: 'Invloed oneerlijke concurrentie marginaal

KHN: 'Invloed oneerlijke concurrentie marginaal

De invloed van paracommerciële instellingen op de omzet in de horeca is marginaal. Dat zegt directeur Lodewijk van der Grinten van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Volgens Van der Grinten maakt KHN te veel ophef over oneerlijke concurrentie.

Van der Grinten stelt in het ledenblad van Horeca Nederland dat KHN problemen op een andere manier moet benaderen.

‘We maken bijvoorbeeld veel ophef over oneerlijke concurrentie door paracommerciële instellingen. De waarheid is echter dat de invloed hiervan op de omzet in de horeca marginaal is. Waarom zouden we in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen niet met deze instellingen kunnen meedenken’, aldus Van der Grinten.

Van der Grinten vervolgt: ‘De sectoren moeten zich meer gaan bezighouden met thema’s die er wél toe doen. Dat betekent dat KHN moet moderniseren. We mogen in onze aanpak best creativiteit laten zien. De weg naar deze zelfsturing heeft echter tijd nodig’.

Constructieve zaken

Het Bureau Eerlijke Mededinging (BEM!) laat bij monde van directeur Arjan Hogervorst weten dat het verrast is door de uitspraken van Van der Grinten. De BEM! strijdt al jaren tegen oneerlijke concurrentie voor de horecaondernemers en stelt hier desgevraagd over: ‘Naar mijn idee hanteert de heer Van der Grinten dit meer als algemeen voorbeeld dat we vooral bezig moeten zijn met het steken van energie in constructieve zaken en niet in negatieve zaken. Hij heeft hier op zich een punt, maar helaas hebben we, mede door talmen van lokale overheden, het fenomeen oneerlijke concurrentie niet bepaald in de hand’.

Hogervorst vervolgt: ‘BEM! bestaat niet voor niets. De heer Van der Grinten doelt naar ik aanneem bovendien op het macro-effect voor de horecabranche als geheel, wat niets zegt over het belang op microniveau van individuele ondernemers of een groep ondernemers in een specifieke situatie. Het is niet voor niets dat de Raad van State onlangs nog bevestigd heeft dat de lokale horeca belanghebbend is in juridische procedures, vanwege de schade die wordt berokkend’.

Onderzoekje waard

‘Ook heeft hij het slechts over een beperkt gedeelte van alle oneerlijke concurrentie waartegen BEM! al ruim 10 jaar succesvol optreedt. Naast stichtingen en verenigingen zijn er immers ook de hokken en keten, huiskamerrestaurants, illegale hotels en pensions en “zorgrestaurants”. Met name de drankensector heeft relatief veel meer last van oneerlijke concurrentie. De daadwerkelijke cijfers zijn sowieso niet bekend, wat op zich een onderzoekje waard is.’