nieuws

KHN laakt handelswijze bierbrouwers

Café

Hoe groter de binding met een bierbrouwer, hoe minder de nettowinst. Dat is een van de harde conclusies uit het rapport ‘Rendement en Relatie’, een wetenschappelijk onderzoek naar rendementsopbouw in de drankverstrekkende sector. Verder blijkt uit het onderzoek dat 75 procent van de cafés gebonden is aan een bierbrouwer en dat één op de zes panden in eigendom is van de brouwers.

KHN laakt handelswijze bierbrouwers

Woensdagochtend werd het rapport tijdens een presentatie van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) gepresenteerd in Café Dudok in Den Haag. Het onderzoek, een initiatief van KHN, is uitgevoerd door het Economisch Instituut Midden- en Kleinbedrijf (EIM) in opdracht van het bedrijfschap Horeca en Catering.

De belangrijkste bevindingen uit het rapport zijn dat driekwart van de cafés gebonden is aan een brouwer, dat één op de zes panden in eigendom is van de brouwers en dat 11 procent van de horecabedrijven een geldlening of borgstelling heeft van de brouwers.

Hoofdprijs betalen

Verder blijkt dat hoe groter de binding met de brouwer, hoe minder nettowinst er gemaakt wordt. Ook stelt het rapport dat pandgebonden ondernemers de hoofdprijs betalen. Zij profiteren niet van lagere hectoliterkortingen terwijl er wel een afnameverplichting is, aldus het rapport. Daarnaast geeft het rapport aan hoe groter de binding met de brouwer, hoe ongelukkiger de ondernemer zich voelt.

Ook stelt het rapport dat de bierinkoopprijs voor ondernemers tot twee keer hoger is dan de verkoopprijs voor consumenten in de supermarkt.

Lobby starten

‘Er is geen concurrentie op de markt, de consument wordt er niet beter van en deze markt is buitengewoon statisch. Met dit rapport in de hand zal KHN in overleg treden met de brouwerijen, de politiek en de NMa om onder andere een lobby te starten om de Europese vrijstelling voor pandbinding buiten toepassing te verklaren’, aldus KHN-directeur Lodewijk van der Grinten in een eerste reactie.

Doel van het rapport voor KHN is dat er een transparante en concurrerende markt ontstaat, waarbinnen de brouwer zich hoofdzakelijk richt op het produceren en leveren van bier, waarbij alle partijen duurzaam maatschappelijk ondernemen en tegelijk een redelijk rendement kunnen behalen.

‘Bereid tot overleg’

Heineken-topman Philip de Ridder laat weten niet verrast te zijn door de uitkomst. ‘Ik ben blij dat KHN dit onderzoek heeft laten uitvoeren en dat het over de inhoud gaat in plaats van over de emotie. Wij zijn bereid tot overleg’.

Heineken blijkt tweehonderd panden in eigendom te hebben. Daarnaast vervult het voor 1.200 panden de rol van tussenhuurder. De Ridder hierover: ‘Heineken wil de rol van de tussenhuurder afbouwen’.

Tip

Download hier het hele rapport

Tip

Ga naar onze discussiegroep LinkedIn om over dit onderwerp te spreken.

Reageer op dit artikel