KHN royeert lid dat schenkt aan jongere onder 16

KHN royeert lid dat schenkt aan jongere onder 16

Horecaondernemers die aantoonbaar en herhaaldelijk in de fout gaan met het schenken van alcohol aan jeugd onder de zestien jaar, zijn niet langer welkom bij Koninklijke Horeca Nederland (KHN). KHN wil met het uitzetten van leden onderstrepen zich ernstig zorgen te maken over alcoholmisbruik onder jongeren.

Het besluit tot het uitzetten van leden is door de Ledenraad van KHN besloten tijdens een strategische sessie over onder andere verantwoord omgaan met alcohol, het werken aan duurzaamheid en het belang van gezonde voeding in de branche.

‘We maken ons ernstige zorgen om het alcoholgebruik en misbruik onder de jeugd en nemen onze verantwoordelijkheid. We nemen afscheid van leden die deze verantwoordelijkheid aan hun laars lappen’, aldus KHN-directeur Lodewijk van der Grinten.

Lodewijk van der Grinten

Van der Grinten: ‘Als de horeca in deze samenleving zijn maatschappelijke positie wil versterken, dan moeten we onze ogen niet sluiten maar onze verantwoordelijkheid nemen. We maken ons oprecht zorgen om de jeugd. We zien dat ze op steeds jongere leeftijd gaat drinken’.

‘KHN vindt het belangrijk om met alle partners die bijdragen aan verantwoord alcoholgebruik samen te werken; de landelijke en lokale overheid, politie, alcoholproducenten, supermarkten, slijterijen, gezondheidszorg, ouders en de horeca moeten de handen ineen slaan. Alleen door gezamenlijke inspanning kan er een structurele oplossing worden bereikt’, aldus Van der Grinten.

Geen 16, geen druppel

Een landelijke campagne is onderdeel van de nieuwe koers die KHN heeft ingezet om proactief te gaan sturen op verantwoord alcoholgebruik. Op 17 december 2009 heeft KHN als partner de campagne “Geen 16, geen druppel” mede ondertekend en gaat de horecaondernemers hiermee ondersteunen. De campagne is ook ondersteund door minister Rouvoet, Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, Trimbos- instituut, NOC*NSF en de STIVA.