Naaicafé retro-versie van internetcafé

Naaimachines in plaats van computers, dat is volgens ondernemer Caroline Vogel het enige verschil tussen een internetcafé en haar net geopende naaicafé. Onder vrouwen al een succes, nou de mannen nog.

Vogel (42) studeerde aan de modeacademie en zag dat zelf kleding maken weer ‘hip’ wordt. ‘Stoffen zijn de laatste jaren veranderd waardoor het makkelijker is om je eigen kleding te maken’, zegt ze in het Algemeen Dagblad. ‘Mensen willen iets unieks omdat de winkels volhangen met hetzelfde.’

Afgelopen weekend opende de Rotterdamse haar naaicafé in het centrum van haar stad. Voor zeven euro mag men gebruik maken van één van de naaimachines. Een bar voor drankjes en een koffietafel maken de zaak compleet.

Belangstelling

Aan belangstelling geen gebrek, zegt Vogel. Van huisvrouwen tot advocaten en makelaars, alles weet haar café te vinden. Ook de cursussen doen het goed.

Nu wil ze alleen nog een doelgroep binnenhalen die niet makkelijk te paaien is om plaats te nemen achter één van haar machines: mannen.

Het zal moeten beginnen met bijvoorbeeld studenten die een broek repareren, denkt Vogel. ‘Ik heb wel in een cursusgroep van 8 tot 12 jaar een paar jongens zitten, die lekker stoer hun eigen ridderpak willen maken.’