Nederlanders drinken steeds meer bubbels

Nederlanders drinken steeds meer bubbels

De verkoop van mousserende wijn blijft stijgen. Vorig jaar sloegen Nederlanders meer dan acht miljoen flessen champagne, prosecco en andere bubbelwijnen achterover, 11 procent meer dan het jaar ervoor.

Dat blijkt uit jaarcijfers die het Productschap Wijn donderdag presenteerde. De toename komt vooral voor rekening van proseccowijnen; voor champagne was minder belangstelling dan in 2009.

De gemiddelde Nederlander drinkt 21,8 liter wijn per jaar, zo liet het Productschap onderzoeken. Dit is de totale consumptie: die in de horeca, maar ook de aankopen in de supermarkt en via internet.

Witte wijn

In totaal, dus inclusief rode en witte wijn, verkochten supermarkten in 2010 bijna 333 miljoen flessen wijn, 2 procent minder dan in 2009. De verkoop bij slijterijen is niet meegenomen in het onderzoek. Volgens het productschap koopt ruim 85 procent van de consumenten hun wijn in de super.

Rosé

Flessen roséwijn gingen minder over de toonbank. Deze daling lijkt sterk samen te hangen met het slechtere weer tijdens het roséseizoen, aldus het productschap.

Frankrijk is nog altijd het favoriete wijnland van Nederlanders, maar boet in aan populariteit. In 2010 haalden we bijna 30 procent van onze wijn uit Frankrijk, 6 procent minder dan het jaar daarvoor. Wijnen uit Nieuw-Zeeland en Chili zijn daarentegen steeds geliefder, met een toename van respectievelijk 15 procent en 11 procent procent.

Zie ook