Nederlandse horeca vaak onvriendelijk

Nederlandse horeca vaak onvriendelijk

Horecamedewerkers in het buitenland zijn een stuk vriendelijker dan in de Nederlandse horeca. Slechts een heel klein deel vindt de Nederlandse horecahulp vriendelijker. Vooral Duitse collega's scoren goed op het onderdeel vriendelijkheid.

Dat blijkt uit de Bierblad Horeca Enquête 2006 van het horecavakblad Bierblad. Daaruit komt naar voren dat bijna 43 procent van de ondervraagden zegt personeel in het buitenland vriendelijker te vinden dan in Nederland. Slechts 11 procent vindt de Nederlandse horecamedewerkers vriendelijker.

Als het gaat om aandacht voor de klant en vriendelijke bediening scoren vooral de landen rond de Middellandse Zee hoog. Opvallend is dat ook buurman Duitsland hoog scoort. ‘Een land als Duitsland, waarvan ook de soort horeca goed vergelijkbaar is met de onze, komt beduidend beter naar voren dan Nederland. De Duitsers hebben goed in de gaten hoe ze moeten omgaan met hun gasten’, aldus Wim Koel van Heineken Brouwerijen en verantwoordelijk voor de enquête.

In een reactie op de enquêtegegevens laat voorzitter Ben Francooy van de FNV Horecabond weten dat de oorzaak gezocht moet worden in het grote aantal jonge parttimes in de Nederlandse cafés en restaurants. Francooy: ‘In andere landen werken meer ouderen in de horeca. Die hebben meer ervaring en raken niet zo snel in de stress. Ze zijn vaak beter in de omgang.’

De Bierblad Horeca Enquête 2006 is uitgevoerd door onderzoeksbureau Interview-NSS. De resultaten zijn samengesteld op basis van de antwoorden van 996 respondenten. Het onderzoek is gehouden onder bezoekers van cafés, restaurants, eetcafés en discotheken. Aan de enquête werkten 545 vrouwen en 451 mannen mee.