Het jongste voorval speelt zich af in Tilburg. Daar ontstond op 14 april een vechtpartij bij een vestiging van McDonald’s. Zo’n veertig jongeren waren betrokken bij de massale knokpartij. De lokale politiek legt nu een direct verband tussen de vechtpartij en bieracties van horecaondernemers.
De Tilburgse PvdA-fractie wil als gevolg van de vechtpartij dat het college optreedt tegen horecabedrijven in de binnenstad die op vrijdagmiddag alcohol verkopen voor een euro. Naast bieracties hekelt PvdA-raadslid Bas Wilthagen diverse horecaondernemers omdat ze alcohol schenken aan jongeren onder de zestien.
Voorzitter Coran van Iersel van de Tilburgse afdeling van Koninklijk Horeca Nederland (KHN) vindt de ophef over de oproep om bierprijzen aan te pakken, overdreven. ‘Ik denk niet dat er meer of minder prijsacties op vrijdagmiddag zijn dan normaal. Nu er een incident bij McDonald’s is geweest, is er ineens aandacht voor’, aldus Van Iersel in BN/DeStem.