Politiek wil bierprijzen aanpakken

Politiek wil bierprijzen aanpakken

De bierprijzen vormen al geruime tijd een punt van discussie in de horeca. Zowel op landelijk als op lokaal niveau. Ook praat de politiek graag mee over dit item. Door een recent incident bij McDonald's roept de PvdA dat het de hoogste tijd is om acties met bierprijzen aan te pakken.

Het jongste voorval speelt zich af in Tilburg. Daar ontstond op 14 april een vechtpartij bij een vestiging van McDonald’s. Zo’n veertig jongeren waren betrokken bij de massale knokpartij. De lokale politiek legt nu een direct verband tussen de vechtpartij en bieracties van horecaondernemers.

De Tilburgse PvdA-fractie wil als gevolg van de vechtpartij dat het college optreedt tegen horecabedrijven in de binnenstad die op vrijdagmiddag alcohol verkopen voor een euro. Naast bieracties hekelt PvdA-raadslid Bas Wilthagen diverse horecaondernemers omdat ze alcohol schenken aan jongeren onder de zestien.

Voorzitter Coran van Iersel van de Tilburgse afdeling van Koninklijk Horeca Nederland (KHN) vindt de ophef over de oproep om bierprijzen aan te pakken, overdreven. ‘Ik denk niet dat er meer of minder prijsacties op vrijdagmiddag zijn dan normaal. Nu er een incident bij McDonald’s is geweest, is er ineens aandacht voor’, aldus Van Iersel in BN/DeStem.