Prijsstijging cafés door toeleveranciers

Prijsstijging cafés door toeleveranciers

De autonome prijsverhoging in cafés is minimaal. Het zijn vooral toegenomen prijzen van toeleveranciers die de prijzen in kroegen sterk laten stijgen. Dat zegt directeur Lodewijk van der Grinten van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

Cafés verhoogden de prijzen het laatste kwartaal van 2009 met 4,6 procent, zo becijferde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het lijkt erop dat de cafébazen de prijzen verhogen om hun marges op peil te houden. Hun omzet daalde gemiddeld met 7,5 procent.

‘Daarmee zitten ze in een spagaat’, stelt Van der Grinten tegenover het ANP. ‘Ze willen de volumes op peil houden en toch hier en daar kostenstijging doorbereken’.

Hoofdeconoom Michiel Vergeer van het CBS stelt de gemiddelde prijsverhoging in cafés van 4,6 procent erg veel is. ‘Dat heeft voor een deel te maken met kostenstijgingen zoals accijnsverhogingen en hogere prijzen van de brouwerij. Maar 4,6 procent is veel’, aldus Vergeer.

Van der Grinten stelt dat onzekerheid bij de consument over de economie de voornaamste veroorzaker is van de omzetdaling in de horeca. Maar ook het slechte weer speelde volgens Van der Grinten een rol. De onzekerheid wordt nog eens aangewakkerd door de val van het kabinet.

De horecasector hoopt bij monde van KHN op licht aan het eind van de tunnel. Van der Grinten denkt dat op z’n vroegst in de tweede helft van dit jaar een stabilisering optreedt.