Starbucks wil naar 40.000 vestigingen

Starbucks wil naar 40.000 vestigingen

Cliff Burrows, directeur voor Starbucks Europa, Rusland, Afrika en het Midden-Oosten, sprak op het congres van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) in de RAI de ambitie van zijn bedrijf uit wereldwijd te groeien naar meer dan 40.000 vestigingen, bijna drie keer zoveel als nu.

Alleen al in zijn eigen regio wil Burrows de komende jaren groeien van de huidige 1800 vestigingen naar zo'n 5000. Of hij ook in Nederland - waar toch het Europese hoofdkantoor en één van de wereldwijd vier branderijen van Starbucks staan - meer vestigingen gaat openen, wilde Burrows niet zeggen.

Ultieme ambitie

De komende twee jaar wil Starbucks in ieder geval groeien naar 20.000 filialen buiten de Verenigde Staten alleen. De 40.000 vestigingen wereldwijd zijn de ultieme ambitie, en Burrows wilde geen termijn noemen waarbinnen dat aantal behaald moet zijn. Wel gaf hij aan dat dit de groeimogelijkheid is die zijn bedrijf ziet.

De grootste groei voorziet het bedrijf in Azië en de Pacific. 'Nu bevinden zich ongeveer 1800 outlets in dat gebied, maar dat moeten er in de toekomst 10.000 worden', zegt Burrows.

50 miljoen klanten

Starbucks begon in 1971 met één bescheiden winkel in Seattle, waar voornamelijk droge goederen als thee, koffie en kruiden werden verkocht. Pas na enkele jaren had een filiaalmanager de directie zover dat hij achterin de winkel cappuccino en espresso mocht verkopen.

De koffieketen groeide in 15 jaar van 190 vestigingen naar ruim 15.000 nu. Tegenwoordig ontvangt Starbucks wereldwijd ruim 50 miljoen klanten per week.

Meer Horecava-nieuws:

Horecavadossier

Gaat u deze week, of wellicht al vandaag, naar de Horecava? Neem dan eerst een kijkje in ons speciale Horecava-dossier. Hier vindt u het dagprogramma, info over de speciale activiteiten & wedstrijden en uiteraard het laatste Horecavanieuws.