Topcafé plust door positieve toon rookverbod

Topcafé plust door positieve toon rookverbod

Accepteren, positief denken en innoveren zijn dé ingrediënten om het rookverbod succesvol te lijf te gaan. Dat meldt eigenaar Joop Bohlmeijer van het Amsterdamse topcafé Anno 1890 in de serie De Rook van Joop op MissetHoreca.nl. Bohlmeijer heeft zijn omzet de laatste tijd zelfs zien stijgen.

‘Ik voorspel dat Klink nooit zegt dat er weer gerookt mag worden in de horeca. Als je dat accepteert, moet je positief met het gegeven omgaan. Positief denken en praten over het rookverbod met medewerkers en gasten werkt’, aldus Bohlmeijer, die aanvankelijk negatief was over het rookverbod maar nu vijf maanden later positief spreekt over het huidige rookbeleid van minister Klink.

Topondernemer Bohlmeijer doet zijn uitspraken in de vierde aflevering van De Rook van Joop, een videoserie over het rookverbod op MissetHoreca.nl waarbij de redactie Bohlmeijer volgt bij de ontwikkelingen van het rookverbod in zijn bedrijf Anno 1890.

Meer rondjes

Bohlmeijer vindt dat ondernemers zich veel meer moeten bezighouden met ondernemen, in plaats van energie steken in het ageren tegen het rookverbod. ‘Deze periode, de maanden oktober, november en december, zijn de drukste maanden voor de horeca. Als je je dan alleen maar bezighoudt met het rookverbod, ben je niet goed bezig’.

De eigenaar van Anno 1890, twee maal uitgeroepen tot Café van het Jaar, ziet zelfs zijn omzet stijgen de laatste tijd. ‘Gasten gingen eerst om het kwartier naar buiten. Nu misschien één keer in het anderhalf uur. Dat vinden ze zelf ook prettiger. Wij zetten wat vaker een bakje pinda’s op de bar om de gezelligheid te bevorderen. Er worden zo gewoon meer rondjes gegeven’.

Collectors items

De innovaties die Bohlmeijer doorvoerde rondom het rookverbod lijken met een schaduwzijde te krijgen. De aangeschafte rookjassen zijn inmiddels verdwenen en ook de pafbordjes gaan hard. ‘Alles waar Anno 1890 op staat, wordt gezien als collectors item. Ze worden gepikt’, knipoogt Bohlmeijer met gevoel voor marketing.

Bekijk hier alle afleveringen van De Rook van Joop

Bekijk ook onze weblog over het rookverbod.