Zuid Afrikaanse bars als 'online' community

Zuid Afrikaanse bars als 'online' community

Een aantal café's onder de naam MiWorld in de Zuid Afrikaanse hoofdstad Johannesburg heeft sociale media geïntegreerd in hun bedrijf. Ze gebruiken online communities niet alleen buiten de zaak, maar vooral ook bínnen, en zien hun café als een soort fysiek Facebook.

Elke tafel heeft een touch-screen, en er hangen grote schermen via welke gasten kunnen communiceren. De toegang is exclusief voor leden en genodigden, die op online social media speciale codes kunnen krijgen die toegang geven tot de fysieke cafés.

In de café’s zijn de digitale communicatiemiddelen bedoeld om contact te maken met gasten aan andere tafels, of zelfs in andere locaties van MiWorld, schrijft trendwebsite Springwise. Internetten is mogelijk, maar beperkt tot de websites van sociale netwerken als Facebook. FourSquare en Twitter.

Onder de noemer ‘off=on’ halen trendsettende merken en bedrijven hun inspiratie voor vernieuwing steeds vaker van internet. Social media is daarbij de meest ‘hotte’ online tak van sport.

Interactief is niets nieuws in de horeca, van gratis (draadloos) internet tot ingebouwde touchscreens om de menukaart te raadplegen (zoals bijvoorbeeld Oud Sluis en Adour in New York). Nog niet eerder integreerde een horecazaak de ‘nieuwe’ social media in het bedrijf.

Momenteel beschikt MiWorld over twee vestigingen in hippe en rijke delen van Johannesburg. Dat moet op korte termijn worden uitgebreid over de stad, en ook ander steden als Kaapstad staan op het verlanglijstje.

Bekijk deze collectie

Menukaart

De menukaart is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de bedrijfsvoering. Hier staat immers datgene wat je verkoopt. Hoe maak je een menukaart, wat zet je erop en welke prijzen horen daarbij? In deze collectie tips en inspiratie voor het maken van een winstgevende menukaart.