Alcoholvrij bier sterk in opkomst

Alcoholvrij bier sterk in opkomst

Ruim een op de drie bierdrinkende Nederlanders drinkt wel eens alcoholvrij bier. Dat is een kwart meer dan in 2011. Dat blijkt uit het Nationaal Bieronderzoek van de Nederlandse Brouwers. Speciaalbier blijkt overigens ook in opmars.

In 2012 geeft 36 procent van de bierdrinkers (500 respondenten in het Nationaal Bieronderzoek) aan wel eens alcoholvrij bier te drinken tegenover 28 procent in 2011. Belangrijkste redenen: ‘even geen alcohol drinken’ (46%), gevolgd door het motief dat men ‘even geen alcohol mag drinken’ (42%).

19 procent zegt alcoholarm/vrij te drinken omdat zij het ook echt lekker vinden. Vrouwen drinken het vaker dan mannen (44% versus 30%) en drinken vaker dan mannen alcoholvrij bier omdat zij dit lekker vinden.

Speciaalbier
De totale bierconsumptie is in 2011 met 23,6 miljoen hectoliter nagenoeg stabiel gebleven. Het verbruik in liters per hoofd van de bevolking is 71,7. Naast alcoholarm- en alcoholvrij bier is er in 2011 ook een opvallende stijging in het segment speciaalbieren met 6,3% naar 308.270 hectoliter.

Het segment alcoholarm en –vrij bier beleefde gisteren de introductie van een nieuw Nederlands soort, Bavaria 0,0% Gold. Dat iets minder vlak, maar juist bitterder smaakt dan regulier alcoholvrij bier.

De Brabantse bierbrouwer denkt hierdoor weer een nieuwe schare kopers/bierdrinkers aan zich te kunnen binden. Bavaria meldt dat het ‘alleen voor haar eigen alcoholvrije bieren al ruim 300.000 nieuwe kopers aangetrokken sinds 2010’.