KHN openlijk tegen happy hours

KHN openlijk tegen happy hours

KHN neemt openlijk afstand tegen happy hours in horecabedrijven. Dit doet de brancheorganisatie in een brief aan de formateurs. KHN neemt verder duidelijk 'nee' in tegen verhoging van de leeftijdsgrens voor het verkopen van zwak alcoholhoudende drank van 16 naar 18 jaar.

'KHN is tegen stuntprijzen en happy hours door alle alcoholverstrekkers,' schrijft KHN aan de formateurs. KHN praat dan over horecabedrijven, maar ook over supermarkten en sportkantines. Omdat tachtig procent van de alcohol via supermarkten zijn weg naar de consument vindt, pleit KHN er voor om alcoholverkoop door supermarkten alleen te laten plaatsvinden in een aparte, afgesloten ruimte door professionele verkopers.'

De brancheorganisatie pleit verder voor een integrale aanpak van de alcoholproblemen door alle betrokkenen waaronder gemeentes, politie, horeca, supermarkten, scholen, ouders en natuurlijk de jongeren zelf.

Leeftijdsgrends

De leeftijdsgrens voor het verkopen van wijn en bier van 16 naar 18 jaar verhogen zou volgens KHN symboolpolitiek zijn. Handhaving van de huidige leeftijdsgrenzen moet eerst maar eens op orde zijn. KHN draagt zelf haar steentje bij door leden die zich herhaaldelijk niet aan de wettelijke regels te houden, te royeren, zo schrijft de organisatie in haar schrijven aan de formateurs.

Drank- en Horecawet

Vooralsnog wordt de leeftijdsgrens in de nieuwe Drank- en Horecawet die ingaat op 1 januari niet verhoogd. Wat wel verandert is dat het bezit van alcohol door jongeren onder de 16 jaar strafbaar wordt. Dus niet alleen de kroegbaas is strafbaar als hij alcohol aan een 16-minner verstrekt, ook de jeugdige zelf. De handhaving verschuift met ingang van 1 januari van VWA naar gemeentes.