Heineken-concern zet zwaar in op Sol-bier

Heineken-concern zet zwaar in op Sol-bier

Bierbrouwer Heineken heeft hoge verwachtingen van het Mexicaanse biermerk Sol. Dat zegt Heineken-topman Jean-Francois van Boxmeer in een vraaggesprek met het Financieele Dagblad (FD), dat donderdag 1 november is gepubliceerd. 'Dat zullen we positioneren als een premium wereldmerk naast Heineken', aldus de bestuurder.

Heineken verwierf Sol twee jaar geleden na de overname van de bieractiviteiten van het Mexicaanse Femsa. In het Midden-Amerikaanse land is het merk de grote concurrent van Corona Extra, het meest verkochte importbier in de Verenigde Staten.

Van Boxmeer geeft tegen de krant aan dat Sol meer potentie heeft als wereldmerk dan bijvoorbeeld Amstel, al is het alleen al omdat dit laatste merk gevoelsmatig veel dichter bij Heineken ligt. In het buitenland is het onderscheid tussen Heineken en Amstel niet eenvoudig te maken. Beide pilsen zijn afkomstig uit Amsterdam en ontlopen elkaar qua smaakbeleving niet veel.

Van Boxmeer: ‘Voor ons is het makkelijk om Sol neer te zetten als een wereldmerk naast Heineken. Sol krijgt daarom meer aandacht dan Amstel. Dat neemt niet weg dat Amstel een stevige positie heeft opgebouwd in de wereld. Zo verkoopt het heel goed in Zuid-Afrika, Griekenland, Rusland. Maar ook in Jordanië is Amstel het leidende biermerk.’

Bron: ANP