nieuws

KHN-directeur: ‘Ik zou me schamen als ik Heineken was

Café

Ik zou me rot schamen als je zo’n prachtig bedrijf als Nieuwe Dikke Dries in Utrecht zo aanpakt.’ Volgens directeur Lodewijk van der Grinten van Koninklijke Horeca Nederland overtreedt Heineken in het conflict met Jos de Winter de fatsoensnormen. ‘Ook al heeft de brouwer straks honderd keer gelijk van de rechter, dan nog past het niet om een ondernemer en zijn gezin zó onder druk te zetten.

KHN-directeur: ‘Ik zou me schamen als ik Heineken was

Als je zo’n prachtig bedrijf als Nieuwe Dikke Dries in Utrecht en zo’n goede en hardwerkende ondernemer als Jos de Winter zo aanpakt als Heineken dat doet, dan heb je de clou gemist van fatsoenlijk met elkaar omgaan, aldus directeur Lodewijk van der Grinten van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voor de camera van MissetHoreca.nl.

Kort geding

Donderdag 8 november diende een kort geding, waarin Heineken duidelijk maakte dat het afwil van exploitant Jos de Winter van Nieuwe Dikke Dries in Utrecht. De populaire caféondernemer zou een wanbetaler zijn. De uitspraak is op 23 november.

‘Voor de goede orde: ik weet niets over de inhoud van het juridische geschil, maar het lijkt te gaan om een betalingsachterstand en niet om zoiets als fraude of een ander zwaar verdrijf’, vervolgt Van der Grinten. ‘Ik ben dan ook zeer verbaasd dat Heineken door middel van een kort geding het gelijk wil halen en daarmee een hardwerkende ondernemer en zijn gezin op straat dreigt te zetten.’

Onmenselijke druk

Van der Grinten: ‘Ik weet dat Heineken op de vraag van de rechter of partijen er niet eerst met elkaar wilden uitkomen, heeft aangegeven dat het graag een vonnis wil. Ook dat geeft aan dat er een enorme druk wordt uitgevoerd op de ondernemer en zijn gezin.’

Van der Grinten kan zich niet voorstellen dat topman Philip de Ridder persoonlijk achter de maatregel van de brouwer staat. ‘Hoe kan het nu zo misgelopen zijn? Dit past niet bij Philip de Ridder, je wordt niet zomaar directeur van Heineken.’

De KHN-directeur hoopt op een oplossing voordat de rechter tot een uitspraak komt. ‘Ik hoop uit de grond van mijn hart dat Heineken zo groots is dat ze voor 23 november een signaal afgeeft aan Jos en zijn gezin, waardoor die onmenselijke druk op hen verdwijnt.’

Emotioneel grens overschreden

Over de explosie aan reacties op Twitter zegt Van der Grinten: ‘Er is heel snel een actie ontstaan, omdat iedereen feilloos aanvoelde en aanvoelt dat hier emotioneel een grens wordt overschreden. Jos is een prachtige ondernemer die ook nog eens 600 hectoliter per jaar doet, dan kan het toch niet zo zijn dat je zo met elkaar omgaat.’

De directeur ziet geen rol als mediator weggelegd voor KHN. ‘We zijn partij in het verhaal, omdat Jos de Winter lid is van KHN en regiovoorzitter. Ik snap dat brouwers de laatste tijd iets vinden van ons, omdat we misstanden hebben geobjectiveerd en Jos is ook kritisch. Ik heb geen bewijzen, maar het zou zomaar kunnen dat deze dingen er iets mee te maken hebben.’

Multinational met heel dikke huid

‘Persoonlijk vind ik ook dat de fatsoensgrens wordt overschreden en daarom heb ik me ook in scherpe bewoordingen uitgelaten op Twitter’, vervolgt Van der Grinten. ‘Al moet ik natuurlijk wel wat terughoudend zijn. Ook als brancheorganisatie moeten we laten blijken dat we het zo niet moeten willen en dat we dit gedrag moeten corrigeren door onze afkeer duidelijk te maken.’

Van der Grinten vindt het wel belangrijk dat daarbij dan ook geen fatsoensnormen worden overschreven. ‘Ik heb helaas wel reacties gelezen die daar niet aan voldeden. Scherp moet, maar wel op een nette manier. Extra prikken is soms nodig, want dit is een multinational met een heel dikke huid. Doen we dat niet, dan slaan ze de bladzijde over en gaan ze over tot de orde van de dag.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels