Massale steun via social media voor Jos de Winter

Massale steun via social media voor Jos de Winter

Caféondernemer Jos de Winter krijgt via Twitter massale steun van collega's. Vrijdag 9 november werd bekend dat de eigenaar van Nieuwe Dikke Dries in Utrecht een conflict heeft met Heineken. De hashtag #iksteunjos was dezelfde dag lange tijd een van de trending topics op het sociale medium.

Heineken eist ontruiming van Nieuwe Dikke Dries, het Utrechtse café dat al jaren vertegenwoordigt is in de Café Top 100 van Misset Horeca. Donderdag 8 november maakte de brouwer in een kort geding kenbaar af te willen van de in de sector populaire exploitant Jos de Winter.

Trending topic

Direct na de publicaties in diverse media kwamen via Twitter massale steunbetuigingen binnen voor de ondernemer, die ook voorzitter is van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) afdeling Utrecht. De hashtag #iksteunjos stond lange tijd hoog in de lijst met trending topics van vrijdag 9 november en was zelfs enkele malen het populairst.

Bovendien werd het Twitter-account @iksteunjos geactiveerd en werd via internet en social media opgeroepen een petitie te ondertekenen.

Gebrek aan dynamiek in biermarkt

De Winter mag niets zeggen over de zaak omdat deze onder de rechter is, maar liet via Twitter weten veel steun te hebben aan de vele reacties via social media. De ondernemer liet vrijdag 8 november aan MissetHoreca.nl weten zich slecht te voelen. De rechter doet vrijdag 23 november uitspraak in de zaak.

In de cafésector en bij KHN is veel weerstand tegen de rol van de vier grote brouwers - Heineken, Grolsch, AB InBev en Bavaria - vanwege een gebrek aan dynamiek in de biermarkt. KHN liet zelfs twee keer een onderzoek uitvoeren om dit op schrift te krijgen.