nieuws

Screaming Beans opent conceptstore

Café

Screaming Beans heeft eerder deze maand de conceptstore geopend in Amsterdam.
Hiermee is een langgekoesterde wens van eigenaren Dick van den Heuvel en Charlotte Bubeck in vervulling gegaan. Ze hebben een derde partner erbij in de persoon van Edmond Asseily en lonken naar wereldsteden voor expansie.

Screaming Beans opent conceptstore

Het interieur van de koffiebar annex wijnbar annex restaurant is wel even wennen voor de vaste Screaming Beans-gast. Van wit en rommelig in de Hartenstraat is het nu donker, strak en stijlvol aan de Eerste Constantijn Huygenstraat.

‘In de Hartenstraat was het interieur zo low-budget mogelijk samengesteld. Maar dit is wat we eigenlijk veel mooier vinden’, zegt Bubeck. Op dit moment is de zaak aan de Hartenstraat dan ook dicht om in dezelfde stijl als de nieuwe Screaming Beans verbouwd te worden.

Wereldsteden

‘Dit is onze conceptstore, waar alle andere vestigingen naar gemodelleerd worden’, zegt Van den Heuvel. Want ondanks dat de zaak pas twee weken open is, mijmeren de eigenaren al over meer vestigingen.

En die zullen niet in Nederland zijn. ‘Voor een concept als dit is in Nederland eigenlijk alleen Amsterdam geschikt. We zijn al serieus bezig met locaties in andere wereldsteden’, laat Van den Heuvel weten. ‘Maar het is nog te vroeg om te zeggen waar.’

Screaming Beans 2.0

Voor het realiseren van Screaming Beans 2.0 hebben Van den Heuvel en Bubeck een aantal nieuwe mensen om zich heen verzameld. Zo is Edmond Asseily de nieuwe derde partner in het bedrijf. Hij heeft een wijnbar in Beirut en geeft toegang tot exclusieve wijnen. Zo kan Screaming Beans rechtstreeks inkopen bij Romanée-Conti. Waarmee de toon voor de wijnkaart, beheerd door twee sommeliers,  is gezet: een kwart van die kaart (honderd posities) kost tweehonderd euro of meer per fles, oplopend tot 1200 voor een grand cru.

Ook werd tweesterrenchef Jacob Jan Boerma van De Leest betrokken bij het inrichten van de menukaart. De gerechten zijn voornamelijk van chef-kok Hugo Engels, met adviezen en feedback van Boerma.

De laatste pijler is uiteraard koffie, daar was al voldoende kennis over in huis. Op apparatuur is niet bespaard. Zo staan er twee tweegroeps Mirages van Kees van der Westen, een enkelgroeps Speedster en een dubbeltaps Ubercooker.

Doelstelling

Eén van de doelstellingen van Van den Heuvel is zoveel mogelijk van de ketens zelf in handen hebben of op zijn minst kennen. Zo reizen de eigenaren naar hun wijnboeren, koffieboeren en theeplantages om de oorsprong van de producten te kennen. Ook onderzoekt Van den Heuvel de mogelijkheden om zijn koffie zelf te gaan branden.

Bekijk hier een uitgebreide fotoserie van Screaming Beans

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels