'We kopen desnoods nieuwe kroeg voor Jos de Winter

'We kopen desnoods nieuwe kroeg voor Jos de Winter

Als de rechter vrijdag 23 november Heineken in het gelijk stelt en Jos de Winter uit zijn kroeg De Nieuwe Dikke Dries in Utrecht zet, staat er een groep mensen klaar om een nieuwe kroeg voor Jos de Winter te kopen. Dit zegt Hermannus Stegeman, een van de initiatiefnemers van de actie #iksteunjos.

De rechtbank doet vrijdag 23 november uitspraak in de zaak Heineken versus Jos de Winter uit Utrecht. 'Ik kan het me niet voorstellen, maar stel, stel dat de rechter besluit Jos de Winter en zijn gezin uit het pand te zetten.... Dan staat er een groep mensen klaar die De Winter helpt aan een nieuwe kroeg,' zegt Hermannus Stegeman. 'Daar zijn serieuze gesprekken over gevoerd met een groepje mensen, ook met investeerders. De Winter heeft zo veel vertrouwen en goodwill dat we dit voor hem doen.' Deze stap zou volgens Stegeman grote imagoschade voor Heineken veroorzaken.

Onderling oplossen

Stegeman hoopt echter nog steeds dat Heineken het pand van de Nieuwe Dikke Dries terug wil verkopen aan de familie de Winter en dat partijen onderling een fatsoenlijke bierprijs overeenkomen. 'De Winter wil namelijk helemaal niet af van Heineken, hij heeft gewoon zijn huurprijs en zijn bierprijs ter discussie gesteld. En om een gesprek te forceren werd een paar maand huur achtergehouden. Hij kan wel betalen... Ik hoop dat de brouwer zich minder hard gaat opstellen en dat Philip de Ridder waarmaakt wat hij verkondigde tijdens de presentatie van het bierrapport afgelopen zomer toen hij zei geen pandjesbaas te willen zijn, maar brouwer. "Practice what you preach" zegt Stegeman. 'In deze zaak komt het ware gezicht van Heineken naar voren.'

Heineken versus Jos de Winter

Op 8 november diende het kort geding waarin Heineken kenbaar maakte af te willen van exploitant Jos de Winter. Betrokken partijen spraken radiostilte af over de inhoudelijke kant van de zaak. Op #iksteunjos staan de grote lijnen van het conflict beschreven.

Steun

De Facebookpagina van de campagne #iksteunjos  telt 295 leden, de petitie is ondertekend door bijna 400 mensen en er zijn tienduizenden tweets verstuurd. 'Het totale aantal impressies op twitter ligt boven de miljoen,' besluit Stegeman.