De grootscheepse campagnes via internet en social media zijn aangezet door Hermannus Stegeman, voormalig horecaondernemer in Utrecht en KHN-bestuurder in die stad. Hij schrijft op de Facebook-pagina over het initiatief: ‘Hier werd een rasondernemer door het slijk gehaald, onheus bejegend én voor het blok gezet: ons bod accepteren of we zetten je uit het pand. Compleet met karaktermoord.’
Stegeman bemoeit zich al lang met de in zijn ogen compleet oneerlijke biermarkt en adviseert collega-ondernemers hoe daarmee om te gaan. ‘Maar hier ging een brouwer, Heineken, voor mij zwaar over een grens.’
De steun begon vrijdag 9 november met de hashtag #iksteunjos, die op Twitter leidde tot een stortvloed aan reacties. De hashtag stond lange tijd hoog in de lijst van populaire onderwerpen en was zelfs enkele malen trending topic. Ook de Twitter-account @iksteunjos werd in het leven geroepen.
Afgelopen weekeinde kwamen daar een Facebook-pagina en de website Iksteunjos.nl bij, inclusief een logo. Voor Stegeman de manier ‘om mensen te bereken en het verhaal te vertellen’. ‘Ik hoop dat we net zo lang kunnen doorgaan dat Heineken inziet dat dit niet de weg is.’
Via alle kanalen is ook een petitie te ondertekenen, daaraan hebben op het moment van het publiceren van dit artikel 223 mensen gehoor gegeven.
Donderdag 8 november diende een kort geding waarin Heineken kenbaar maakte af te willen van exploitant Jos de Winter van Nieuwe Dikke Dries in Utrecht. Het café staat al jaren in de Café Top 100 van Misset Horeca.