Zware tijden voor caféondernemer

Zware tijden voor caféondernemer

Cafés krijgen het steeds zwaarder door de economische neergang. Ze kampen met dalende bezoekersaantallen en een in versneld tempo teruglopende omzet. 'Als het moeilijk gaat, is het cafébezoek één van de eerste dingen die worden wegbezuinigd', aldus Peter Hein van Mulligen, econoom bij het Centraal Bureau voor de Statistiek.

De omzet van de cafés daalde in het derde kwartaal van dit jaar met 3,2 procent vergeleken met vorig jaar. ‘Hiermee zet de omzetdaling door die in het tweede kwartaal van 2012 is ingezet’, stelt Mulligen vast. Over de eerste drie kwartalen van het jaar gingen de verkopen van drankjes en hapjes met 1,6 procent omlaag.

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek geven Nederlanders gemiddeld 1 procent van hun totale uitgaven uit in de kroeg. ‘Daar wordt nu duidelijk op bezuinigd, het lijkt niet veel maar alle kleine beetjes helpen’, weet de econoom.

Horecabreed lichte groei

De totale omzet van de Nederlandse horeca liet in het afgelopen kwartaal een lichte groei zien van 0,6 procent. Dat kwam volledig door hogere prijzen. Het volume kromp met 1,3 procent, de grootste daling in twee jaar.

Dat over de hele linie toch nog meer geld binnenkwam, kwam vooral door de restaurants. Daar nam de omzet met 2,6 procent toe. Niet alleen doordat de prijzen stegen met 1,6 procent, ook door een volumestijging met ruim 1 procent. ‘Maar dat is nog altijd duidelijk onder het niveau van voor de crisis in 2008. Ze zijn die klappen nog lang niet te boven’, zegt Mulligen.

Ook met de hotels ging het minder in het derde kwartaal. De omzet liet met een kleine plus van 0,2 procent nog nauwelijks groei zien. In de eerste helft van 2012 bedroeg deze stijging nog ruim 3 procent.