Heineken stopt samenwerking KHN

Heineken stopt samenwerking KHN

Heineken eindigt de samenwerking met Koninklijke Horeca Nederland. De brouwer heeft per 31 december 2013 het zogeheten strategisch partnerschap stopgezet. Met de samenwerking is een bedrag gemoeid van zo'n 20.000 euro per jaar, aldus Heineken-woordvoerder Hans Sjouke Koopal.

Reden voor het stopzetten van het strategisch partnerschap is de dagvaarding die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) in april stuurde aan Heineken, Grolsch, Bavaria en InBev. ‘Het is toch een beetje gek om een strategisch partnerschap te hebben met een partij die je dagvaardt’, verklaart Koopal het besluit.

‘De opzegging is per 31 december 2013, omdat deze een jaar van tevoren moet worden stopgezet’, vervolgt Koopal. ‘Het gaat om een bedrag van zo’n 20.000 euro per jaar.’

Campagne #iksteunjos

Op de vraag of de commotie rondom het conflict met caféondernemer Jos de Winter van De Nieuwe Dikke Dries in Utrecht een rol heeft gespeeld bij het besluit, antwoordt Koopal desgevraagd: ‘Nee, het is vanwege de dagvaarding.’

Wel laat Koopal los dat de houding van KHN en directeur Lodewijk van der Grinten in ieder geval niet positief hebben bijgedragen aan het eventueel handhaven van de samenwerking. ‘De reacties hebben ons verbaasd.’

KHN geen reden gekregen

Joris Prinsen, woordvoerder namens KHN, bevestigt dat de samenwerking is stopgezet, dat de opzegtermijn in acht is genomen en dat ook de hoogte van het bedrag juist is. ‘Wat de reden voor het besluit is, weten we niet. De brief is door Lodewijk (van der Grinten, directeur KHN, red.) gelezen en daarin wordt geen reden genoemd voor het stopzetten van de samenwerking.’

‘Volgens Lodewijk is de brief ontvangen, en dus verstuurd, ten tijde van de rechtszaak en de massale #iksteunjos-campagne, maar dat hoeft dus niet de reden te zijn voor het besluit. Heineken is ons ook geen uitleg verschuldigd.’

Bekijk hieronder het videointerview dat Lodewijk van der Grinten gaf aan MissetHoreca.nl over die dagvaarding.