Bavaria lanceert landelijk taxinummer

Bavaria lanceert landelijk taxinummer

Bierbrouwer Bavaria introduceert een landelijk taxinummer dat mensen met een slok te veel op kunnen bellen om een taxi te bestellen. Dit heeft directielid Peer Swinkels bekend gemaakt. Het zou het eerste landelijke taxinummer worden.

Minister Camiel Eurlings van Verkeer, die donderdag het initiatief in Den Haag symbolisch lanceert, is te spreken over ‘deze goedbedoelde actie om de verkeersveiligheid te verbeteren’. Naast de naamsbekendheid voor Bavaria is het volgens hem een goede zaak dat jongeren één nummer kunnen bellen.

Het bierconcern richt met de actie zijn pijlen vooral op mannen tussen 25 en 40 jaar. ‘Bij jongeren tussen 18 en 25 jaar slaat de Bob-campagne tegen rijden onder invloed aan. Maar de leeftijdsgroep erboven is nog een beetje een probleem’, aldus Swinkels.

Commercieel project

Veilig Verkeer Nederland ziet geen bezwaren. ‘Ook de alcoholbranche neemt zijn verantwoordelijkheid. Wij zijn niet tegen alcohol, alleen alcohol en verkeer gaan niet samen. De bierbranche steunt ook de Bob-campagne.’

KNV Taxi is ook positief over de plannen, ook al is het een commercieel project. Het zou het eerste landelijke taxinummer worden, aldus woordvoerder Arjen Boukema van de brancheorganisatie. De vorig jaar ontslagen directeur van Taxi Centrale Amsterdam (TCA), Dick Grijpink, lanceerde in februari een eigen nationaal taxinummer, ‘maar dat is blijven steken bij het eerste persbericht.’

Imago

‘Met een groot bedrijf is de kans groter dat zo'n project gaat lukken’, aldus Boukema. Hij vindt het verder wel aardig dat een biermerk als Bavaria zich bindt aan de taxibranche. ‘Ik denk dat dit een paar jaar geleden niet was gebeurd. Het betekent dat het beter gaat met het imago van de taxi.’