Bavaria wint marktaandeel in Nederland

Bavaria wint marktaandeel in Nederland

De introductie van een nieuwe merkuitstraling heeft er volgens Bavaria voor gezorgd dat het marktaandeel in Nederland is gestegen. Specialisatie is de andere reden.

Frank Swinkels, de financiele baas bij Bavaria zegt in het Financieel Dagblad: 'In opkomende markten kun je winnen met pils, maar in West-Europa is alleen nog te groeien door kwaliteit en specialiteiten.' De Brabantse brouwer maakte vorige week over 2010 een nettoresultaat bekend van 30 miljoen euro op een omzet van 433 miljoen. De verkoop van de merken 8.6 en Swinckels Volmaakt steeg flink, net als van witbier.'

Volgens het FD lieten de volumecijfers van bierbrouwers SABMiller en Heineken het eerste kwartaal van dit jaar even een opleving zien, maar dat komt door incidenten, met name het betere weer. De Europese biermarkt is structureel dalend.

Heineken is wakker geworden

'De slapende reus Heineken is wakkerder geworden', meent ING-analist Gerard Rijk. 'Ze laten zich niet meer de kaas van het brood eten.' In prijsbeleid en samenwerking met grote winkelketens is de Amsterdamse brouwer scherper geworden. Verder besloot Heineken om verpakkingen en merkuitingen op te frissen. Net zoals Bavaria dat al deed in 2009, en met succes dus. Reden om de 'verblauwing' dit jaar uit te rollen in alle 120 landen waar Bavaria ook verkrijgbaar is.