Bavaria zet in op alcoholvrij bier

Bavaria zet in op alcoholvrij bier

Bavaria wil de markt van alcoholvrij bier nieuw leven inblazen. De 150.000 hectoliter per jaar, goed voor een marktaandeel van 1,5 procent, moet de komende jaren omhoog.

De brouwer heeft daarvoor de naam van Bavaria Malt gewijzigd in 0,0% en heeft daarnaast een nieuw alcoholvrij witbier geïntroduceerd. Bavaria 0,0% Wit.

Bavaria-directeur Peer Swinkels vindt dat er in ons land ruimte is voor meer dan de 150.000 hectoliter alcoholvrij bier die momenteel jaarlijks wordt gedronken. Swinkels stelt dat deze hoeveelheid weinig is maar altijd nog meer is dan alle vaatjes voor thuistapsystemen die worden verkocht.

Swinkels wijst naar het buitenland, doelend op de mogelijkheden voor alcoholvrij bier in eigen land. ‘In Spanje bijvoorbeeld beslaat het 12 procent van de hele biermarkt. Ik zie dan ook heel veel potentie in heel veel markten. Zeker ook in Nederland’, aldus Swinkels in De Telegraaf.

Swinkels zegt ervan overtuigd te zijn dat alcoholvrij witbier in deze tijd heel relevant kan zijn. ‘Het is the best of both worlds. Door de jaren heen hebben we veel opgebouwd in dit segment en wij geloven dat Bavaria 0,0% Wit het perfecte alternatief is voor frisdrank of vruchtensap’.

Alcoholvrij bier kende zijn hoogtepunt begin jaren negentig van de vorige eeuw. Heineken zette het merk Buckler in en Grolsch kwam met Stender. In 1991 besloeg het alcoholvrije segment maar liefst 11 procent van de totale biermarkt. Momenteel is dat nog maar 1,5 procent.