Bedrijven in de buitengebieden doen het goed

Bedrijven in de buitengebieden doen het goed

Volgens jurylid Ton Lenting van de café top100 is er een nieuwe trend waarneembaar in café-land: bedrijven in de buitengebieden doen het erg goed. Hun succesfactor is hun authenticiteit.

In de top tien weet hij er al snel twee te noemen. ‘Bijvoorbeeld de Bokkenrijder, nieuw in de top tien. Ook winnaar Hessel met zijn café op Terschelling. Die zitten in de buitengebieden maar doen het goed.’

Volgens Lenting doen de cafés het zo goed vanwege hun eigen creativiteit en activiteiten. ‘ Ze moeten misschien wel wat harder werken om mensen naar zich toe te trekken. Als ze dan een unique selling point hebben onderscheiden ze zich daarmee. Dat doet Hessel ook met zijn muziek.’

Volgens Lenting is het daarin belangrijk dat ondernemers trekkers worden, en geen volgers. Het laatste is volgens hem vaak aan de hand in de horecaconcentratiegebieden.

Bekijk ook het volledige interview met Lenting, waarin hij ook ingaat op de cruciale rol die social media speelt in horecaland