Brouwers weten zich geen raad met vrouwen

Brouwers weten zich geen raad met vrouwen

De biermarkt is nog steeds een mannenwereld dat in stand wordt gehouden door de Nederlandse brouwers zelf. De introductie van het nieuwe Amstel Blond onder de noemer 'lekker blondje zoekt man' is hiervan een goed voorbeeld. Dat zegt bierkenner Fiona de Lange.

Fiona de Lange is al zestien jaar bierliefhebber en houdt de ontwikkelingen van bier bij op haar weblog www.bier.blog.nl. Een recente promotieactie van Amstel Blond bracht haar in actie.

‘De meeste Nederlandse brouwers weten zich geen raad met vrouwen. Dat blijkt wel als ze een vrouwelijke bierliefhebber pur sang een perspakket toezenden met de tekst “lekker bondje zoekt man”. Onbegrijpelijk en ondoordacht’, aldus De Lange.

Om haar ongenoegen te uiten stapte ze met een camera en microfoon naar Heineken om het perspakket weer retour te zenden. Van haar bezoek maakte ze een video die op YouTube.com is te zien.

De Lange stelt dat brouwers in ons land meer aandacht moeten schenken aan bierdrinkende vrouwen. ‘De bierdrinker is zowel man en vrouw en herkennen zich in een bierbeleving waarin ze samen een rol spelen. In het buitenland is allang een andere koers gevaren. Biermerken hebben daar commercials waar vrouwen een onderdeel uitmaken van de bierbeleving’.