Buddha Bar komt naar Amsterdam

Buddha Bar komt naar Amsterdam

Pathé Bioscopen haalt het bekende Franse loungeconcept Buddha bar naar Nederland. Het bioscoopbedrijf wil haar dertien theaters 'oppimpen' tot totaalbelevingsconcepten. De bioscoop aan het Amsterdamse Leidseplein wordt de eerste, en de Buddha Bar zal een prominente plek krijgen.

De tijd van zoveel mogelijk voorstellingen draaien op een dag, al dan niet gecombineerd met een drankje in de foyer of een emmer popcorn op schoot, heeft z’n langste tijd gehad. Het gros van de bioscopen moet nog steeds geld verdienen met de verkoop van filmkaartjes, maar serieuze groei valt hiermee niet te behalen. Naar de film gaan wordt een compleet avondje uit als het aan Pathé ligt.

Het bioscoopbedrijf, met dertien theaters goed voor ruim 8 miljoen bezoekers (marktaandeel 38 procent), gooit het daarom over een andere boeg: die van totaalbeleving, met een belangrijke rol voor horeca. Dus lekker naar de bios voor een hapje, een drankje én een mooie film.

‘Onze bioscopen gaan veel meer dan nu een totaalproduct bieden’, zegt Youry Bredewold, senior manager marketing & concessions bij Pathé. ‘De bioscoop als plek voor een compleet avondje uit. Eten, drinken en naar de film.’ Het bioscoopbezoek krijgt een andere invulling. Bredewold: ‘In het Citytheater kun je je kaartje straks aan tafel kopen. De bediening geeft een seintje als de fim begint.’

Pathé gaat een deel van z’n bestaande theaters voor miljoenen euro’s oppimpen, te beginnen met de bioscopen op A1-locaties in de grote steden, waaronder die aan het Amsterdamse Leidseplein.

Het van oorsprong Franse Buddha Bar-concept is een trendy lounge-restaurant-club. Altijd een DJ die loungemuziek draait, Buddha-beelden en een sterk Aziatisch georiënteerde keuken vormen de hoofdmoot. Buddha Bar heeft zich eerder bewezen in acht wereldsteden, waaronder Parijs, Londen, Dubai en Kiev, en moet nu ook Amsterdam veroveren.