CGB: regelmatig discriminatie in horeca

CGB: regelmatig discriminatie in horeca

Discriminatie aan de deur bij uitgaansgelegenheden in Nederland komt regelmatig voor. Dit blijkt uit enkele recente oordelen van de Commissie Gelijke Behandeling (CGB).

‘Juist omdat willekeur op de loer ligt, is het van belang een niet-discriminerend deurbeleid te hanteren. Dat beleid moet duidelijk zijn voor alle gasten en systematisch worden toegepast’, zo stelt de CGB maandag.

De commissie oordeelde onlangs bijvoorbeeld dat een uitgaansclub in Amsterdam verboden onderscheid heeft gemaakt op grond van geslacht, maakte het Meldpunt Discriminatie in Amsterdam maandag bekend. Ook heeft deze club in strijd met de wet gehandeld bij de klachtenafhandeling hierover.

Een bezoeker kreeg te horen niet te worden toegelaten vanwege een besloten feest. Over dit feest was echter niets bekendgemaakt door de uitgaansgelegenheid, die niet bij naam wordt genoemd. Een vrouwelijke bezoeker kwam de club niet in met haar vriend, terwijl haar vriendinnen wel waren binnengelaten. Een mannelijke bezoeker die zag dat alleen vrouwen zonder man naar binnen mochten en die hierover verhaal ging halen bij de portier, mocht niet naar binnen.

Bij dergelijke zaken gaat het veelal om onderscheid op grond van afkomst en geslacht, aldus de CGB. Horeca-ondernemers zeggen het onderscheid te maken om een evenwichtige mix aan bezoekers te krijgen. Volgens de CGB mag deze wens niet botsen met de gelijkebehandelingswetgeving.

‘Veel misverstanden en al dan niet vermeende dicriminatiezaken kunnen voorkomen worden door geen ruimte te laten voor willekeur. Dat kan door een duidelijk deurbeleid dat niet-discriminerend is, systematisch wordt toegepast en controleerbaar is.’

De CGB brengt de oordelen onder aandacht van minister Eberhard van der Laan (Integratie), Koninklijke Horeca Nederland en andere betrokken organisaties.

In Amsterdam heeft een campagne waarbij uitgaand publiek via sms kan klagen als het vermoedt onterecht te zijn geweigerd, sinds begin dit jaar dertig klachten opgeleverd. Volgens een woordvoerder is nog niet precies bekend hoeveel hiervan serieus zijn. Na vier weken van de campagne zit de gemeente al op driekwart van het aantal klachten in 2009.