Grolsch verhoogt prijzen voor horeca

Grolsch verhoogt prijzen voor horeca

Grolsch gaat de prijzen voor horecaondernemers dit jaar opnieuw verhogen. Zo wil de bierbrouwer terrein terugwinnen wat het door de supermarktoorlog is verloren. Dat meldt bestuursvoorzitter Ab Plasman van Grolsch.

Plasman maakte de prijsverhoging kenbaar tijdens de presentatie van de jaarcijfers. Die vielen flink tegen. Alleen al door de prijzenstrijd in de supermarkten liep Grolsch 4,2 miljoen euro mis. De brouwer probeert het tij te keren door een succesvol trucje uit Groot-Brittannië te kopiëren voor de Nederlandse markt.

In Groot-Brittannië verhoogde Grolsch de bierprijzen voor horecaondernemers, zonder dat het daarvoor werd gestraft. ‘De Britse markt is een heel andere dan de Nederlandse’, stelde Plasman in De Volkskrant. De topman doelde daarmee op de behoorlijke ketenconcentratie van pubs in Groot-Brittannië. In ons land zijn horecaondernemers veelal zelfstandig. Dit geeft de horecazaken minder onderhandelingsmacht ten opzichte van de grote brouwers.

Overname

Naast prijsverhogingen voor de horeca was er nog meer nieuws tijdens de persconferentie. Zo sloot financieel directeur Arjan Kaaks een overname door het Amerikaanse Anheuser-Bush niet uit. Beleggers speculeerden op een overname van Grolsch. ‘We zijn daar niet dogmatisch in. Uiteindelijk gaat het ons om het voortbestaan van het merk Grolsch’. Volgens Plasman is een overname niet aan de orde.