Heineken: minder gevallen van bierzwendel

Heineken: minder gevallen van bierzwendel

Het aantal horecaondernemers dat goedkope bierfusten koopt terwijl het a-merk Heineken zegt te tappen, is veel minder dan wordt genoemd. Dat stelt Heineken in een reactie op berichten over bierzwendel in de Amsterdamse horeca.

Het Parool publiceerde afgelopen weekend dat er in horecabedrijven op grote schaal wordt gesjoemeld met bier. Kroegbazen zouden bekende biermerken inruilen voor bierfusten van goedkopere merken, ondanks dat ze contractueel verplicht zijn om af te nemen bij hun brouwerij.

Hans-Sjouke Koopal van Heineken laat in een reactie aan MissetHoreca.nl weten dat de bierbrouwer erkent dat er zwendel met bier plaatsvindt, maar dat de omvang minder groot is dan in het bewuste artikel wordt genoemd. Het Parool meldt dat, volgens ingewijden in de drankenhandel, tot wel zestig procent van de horecaondernemers zich schuldig maakt aan het tappen van een ander bier.

Juridische brief

‘Ik wil het probleem niet bagatelliseren, maar het gaat om beduidend minder gevallen dan gemeld. Het is allemaal wat groots aangezet. Of de crisis bij horecaondernemers meespeelt om een ander merk te tappen, weet ik niet’, aldus Koopal.

Wel is duidelijk dat Heineken hard optreedt wanneer het merkt dat er een ander biertje wordt getapt dan contractueel is vastgelegd. ‘Eerst komt er een juridische brief. Daarna stoppen we de samenwerking. Zo is dat bijvoorbeeld vorig jaar ook gebeurd bij het Amsterdamse Lexington.’

Merkloos bier

Heineken stelt dat het goede relaties heeft met horecaondernemers en deze wil houden. ’Met 99,99 procent van de bedrijven waar wij zaken mee doen hebben we een goede relatie’, aldus Koopal.

De opmars van merkloos bier zou met name via internet plaatsvinden. Het aangeboden bier op internet zou afkomstig zijn van overcapaciteit van brouwers uit Duitsland, België en Nederland.