Heineken praat over eigen merk sterke drank

Heineken praat over eigen merk sterke drank

Topman Philip de Ridder van Heineken Nederland voert met zijn directie gesprekken over het lanceren van een eigen merk sterke drank. Dat zegt De Ridder in een interview met de Telegraaf.

‘Wodka, gin of whisky’ zijn opties volgens De Ridder. De brouwer heeft met het water van Sourcy al het grootste drankmerk in de horeca in handen, verkoopt onder de naam Bazar sinds kort ook koffie en thee en probeert met Jilzz vrouwen te verleiden. Nu dus mogelijk een eigen merk sterke drank.

Grenzen

‘Denk aan het model van Bazar, dus het wordt geen Heineken Wodka.’ De uitbreiding van het assortiment heeft wel grenzen, geeft De Ridder aan in de krant. ‘We zullen geen wijngaarden kopen.’

Voor Heineken zijn er meerdere redenen om met een eigen merk sterke drank te beginnen. 'De bierconsumptie per hoofd van de bevolking daalt al een kwart eeuw. Die trend gaat door.’ Het vorig jaar ingestelde rookverbod maakte het afgelopen kwartaal een slecht kwartaal voor de horeca. ‘Dat scheelt 15 procent aan volume’, weet De Ridder.

Maar ook in de retail, waar Heineken 70 procent van zijn omzet vandaan haalt, kende het jaar een slechte start. ‘De accijns werd verhoogd, waardoor een kratje 0,55 eurocent duurder werd. Daarbovenop kwam een aangekondigde prijsverhoging van ons.’