Heineken start campagne tegen alcoholmisbruik

Heineken start campagne tegen alcoholmisbruik

Heineken begint aanstaande maandag een campagne, waarin de consument aangesproken wordt op zijn eigen verantwoordelijkheid bij het drinken van een biertje. Dat maakte de brouwer woensdag bekend.

Heineken is naar eigen zeggen de eerste alcoholfabrikant in Nederland die zelf campagne voert voor verantwoord alcoholgebruik. Tot dusver waarschuwde het bedrijf al op zijn website voor alcoholmisbruik, maar de onderneming wil de consument (inter-)actiever benaderen.

In een televisiecommercial die vanaf maandag een maand lang te zien is, speelt een blindengeleidehond de hoofdrol. De commercial toont drie mensen die buiten op een terrasje zitten. Als een van hen een flesje bier omstoot, likt de hond die onder het tafeltje ligt het bier op. Vervolgens lijnt de blinde eigenaar zijn hond aan. Die blijkt door de alcohol niet meer helemaal bij de les te zijn. De boodschap is dan ook: besef goed wat alcohol met je doet.

Behalve met de commercial, komt de brouwer met een 'testcentrum' op internet. Hier kan de bezoeker onder meer de invloed van alcohol op het sociale gedrag en de motoriek van de proefpersoon achterhalen.

Heineken wil met de campagne de consument aanspreken en bij jongeren de ouders en verzorgers waarschuwen. Het bedrijf is zich er van bewust dat de campagne mogelijk ten koste gaat van de bierafzet.