Horecapils nu twee keer zo duur als in supermarkt

Horecapils nu twee keer zo duur als in supermarkt

De horeca betaalt op dit moment gemiddeld 2,11 euro per liter pils. Dat is een prijsstijging van 6 procent in vergelijking met twee jaar geleden. Ondernemers betalen nu twee keer zo veel als de consument in de supermarkt. Dat blijkt uit het Misset Horeca Pilsoverzicht.

Voor het eerst gaat de gemiddelde fustprijs door de grens van 100 euro, zo blijkt uit het overzicht. Een 50-literfust pils kost op 1 juli gemiddeld 105,45 euro. Dat is 6 euro meer dan twee jaar geleden, toen Misset Horeca ook de pilsprijzen van de Nederlandse brouwers vergeleek.

Het duurste is Hertog Jan, met een fustprijs van dik 120 euro, gevolgd door Brand en Grolsch ( 118,62 euro), Gulpener (111,80 euro) en Heineken (110,31 euro). Het goedkoopst van de bekende merken is Lindeboom, met een fustprijs van 97,69 euro.

De horeca betaalt inmiddels twee keer zo veel voor pils als de consument in de supermarkt

die de aanbiedingen in de gaten houdt. Het aantal aanbiedingen met bier in supermarkten - en in

mindere mate slijterijen - neemt namelijk dramatische vormen aan. Wekelijks kan de consument kiezen uit dik tachtig acties.

Inmiddels wordt 40 procent van al het pils in de aanbieding gekocht. De supermarkten stunten massaal met pils om klanten te lokken. Dat schrijft het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid in het rapport getiteld Lonken met Bier. Uit cijfers van de site goedkoopbier.nl blijkt dat de Nederlandse supermarkten in 2010 gezamenlijk 4288 bieraanbiedingen deden, tegenover 3828 in 2009, een stijging van 11 procent. In vijf jaar tijd verdubbelde het aantal aanbiedingen.

Vooral met de merken Amstel en Heineken wordt veel gestunt. Zo werd A-merk Heineken in 2009 250 keer in de aanbieding gegooid. Meestal gaat het om kortingen op kratbier. Het gemiddelde kortingspercentage ligt op 25 procent van de normale verkoopprijs. Niet zelden ligt de actieprijs onder de kostprijs.

Ook zonder de prijsacties blijft er een fors verschil met de prijs die de horeca betaalt, blijkt uit cijfers van Goedkoopbier.nl. Een krat van 24 fl esjes Heineken van 0,3 liter kost bij de C1000 tegenwoordig zonder korting rond 12,40 euro, dat is 1,72 euro per liter. De horeca betaalt een literprijs van 2,27 euro.

Volgens Koninklijk Horeca Nederland (KHN) groeit de irritatie onder ondernemers over de scheefgroei. ‘Ze moeten het steeds uitleggen aan hun gasten’, aldus een woordvoerder. De brancheorganisatie is een onderzoek gestart naar de opbouw van de bierprijs voor de horeca. ‘We willen meer transparantie.’ De uitslag wordt eind dit jaar verwacht.

Tip

Het hele artikel is te lezen in Misset Horeca nr. 18 van 1 juli 2011