KHN: 'Prijsverhoging leveranciers niet klakkeloos accepteren

KHN: 'Prijsverhoging leveranciers niet klakkeloos accepteren

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) roept horecaondernemers op om prijsverhogingen van leveranciers niet zo maar klakkeloos te accepteren. Als de prijsverhoging hoger is dan de inflatiecorrectie, dan dienen horecaondernemers volgens KHN daar iets voor terug te krijgen.

KHN wijst op haar site op ‘die onpersoonlijke standaardbrieven waarin een van uw leveranciers een prijsverhoging aankondigt’. Volgens de branchevereniging hoeven horecaondernemers deze prijsstijgingen niet zomaar te accepteren.

Als producten in dezelfde hoeveelheden tegen gelijkblijvende leveringscondities worden geleverd, dan is er volgens KHN in principe alleen sprake van een inflatiecorrectie. Wil een leverancier meer, dan moet daarvoor onderhandeld worden, staat te lezen op de site van KHN.

KHN voegt er aan toe dat het in het kader van de Wet op Mededinging als branchevereniging collectief niets kan betekenen en dat het een zaak is tussen horecaondernemer en leverancier. ‘Uw onderhandelingskwaliteiten zijn dus sterk bepalend’, aldus KHN op haar site.

Wel heeft de branchevereniging een conceptbrief gemaakt om te gebruiken en om onderhandelingen te starten. Deze zijn te vinden en te downloaden op de website van de branchevereniging.