nieuws

Kroeg als verdienmodel voor kranten

Café

Een café kan het antwoord zijn in de zoektocht naar nieuwe verdienmodellen voor uitgevers. Op die mogelijkheid wijst hoofdredacteur Bart Brouwers van de hyperlokale tak van de Telegraaf Media Groep.

Kroeg als verdienmodel voor kranten

Brouwers wees in het televisieprogramma Buitenhof op een initiatief in Tsjechië waarbij redactielokalen tevens dienst doen als café. ‘De geachte is misschien heel vreemd, maar wat ik wil zeggen is dat je uit die structuur moet van opbrengsten uit advertenties en abonnees, aldus Brouwers, genoteerd door de weblog Toekomstvandejournalistiek.nl.

Het specifieke voorbeeld in Tsjechië speelt zich af in Olomouc, een stad met ruim 100.000 inwoners ten oosten van het land. Daar is de redactie van de lokale krant Nase Adresa gevestigd in een horecabedrijf in het midden van de stad.

‘Het idee is dat wij journalisten op deze manier direct contact hebben met het publiek, maar dat het publiek ook het gevoel heeft dat wij als medium dicht bij ze staan. Mensen moeten hier echter niet alleen maar komen als ze problemen hebben en met een journalist willen praten, maar ook gewoon als ze een kop koffie willen drinken en met elkaar willen praten’, aldus hoofdredacteur Ivo Vysodil over het opmerkelijke initiatief.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels