Minister wil happy hour aanpakken

Minister wil happy hour aanpakken

CDA-minister Ab Klink van Volksgezondheid wil 'zo snel mogelijk' de zogenoemde happy hours en andere prijsacties in cafés aanpakken. Uit onderzoek van de Universiteit Twente (UT) blijkt dat veertien- en vijftienjarigen gretig gebruik maken van deze kortingen. Klink wil daar een stokje voor steken.

Een woordvoerder van de minister bevestigt donderdag een bericht van die strekking in Trouw.

Prijsacties
Klink wil binnenkort om tafel met de horeca en de gemeenten, om afspraken te maken over de prijsacties. ‘De nadruk moet daarbij liggen op het niet meer aantrekken van minderjarige jongeren’, aldus een woordvoerder.

Uit het onderzoek van de UT, in opdracht van Stichting Alcoholpreventie, blijkt dat een op de drie cafés alcoholhoudende drank met korting aanbiedt. Goedkoper bier wordt het meest aangeprijsd. Veel kroegen blijken ook reclame te maken voor de acties op hun website.

De onderzoekers hielden ook een enquête onder 350 veertien- en vijftienjarigen uit vijf steden (Amsterdam, Nijmegen, Utrecht, Groningen en Eindhoven). Hieruit blijkt dat bijna twee derde van deze jongeren uitgaat. In totaal drinkt 81 procent soms tot altijd alcohol bij het stappen.

Van de jonge tieners die uitgaan in cafés zegt 69 procent wekelijks tot maandelijks gebruik te maken van kortingen en acties in de kroeg. Veel jongeren (63 procent) stemmen er zelfs regelmatig de keuze van het café op af. Meer dan de helft (55 procent) geeft aan tijdens een prijsactie meer te drinken dan gewoonlijk.

Zie ook:
Haarlemse horeca schrapt happy hour (apr, 2005)