Nederland geen echt champagneland

Nederland geen echt champagneland

Nederland neemt de tiende positie in op de wereldranglijst van champagne-import. We laten landen als China, Rusland en India voor. De import van de echte bubbels kwam vorig jaar uit op bijna 2,5 miljoen flessen, een daling van 9,5 procent.

Het lijkt heel wat: Nederland als klein land op plaats tien van de wereldranglijst, maar de cijfers geven een vertekend beeld. Als doorvoerland exporteren we ook weer veel van de champagne die we invoeren.

Volgens Bob Bron, directeur van Moët Hennessy Nederland wordt Nederland ook nooit een echt champagneland. Al laten de importcijfers van het eerste kwartaal van dit jaar met een groei van 36 procent een sterk herstel zien. ‘De verkoop in Nederland trekt ook aan,’ aldus Bron.

Prosecco

De inname van champagne volgt trouw de economische conjunctuur. ‘Na een dip komt de consumptie steeds terug op een hoger niveau.’ Of dat nu ook gebeurt, valt nog te bezien. ‘De crisis heeft de markt aanzienlijk harder geraakt dan bij vorige crises het geval was.’

Moët Hennessy gaat ervan uit dat de vraag in de opkomende landen de komende tijd hoe dan ook oploopt door de toenemende welvaart. En dat zal druk op de prijzen zetten. Maar de champagnemarkt heeft een soort OPEC, die aan de kraan kan draaien, waardoor de prijzen niet te veel zullen oplopen.

Champagne on de rocks

Bron denkt dat er in calvinistisch Nederland nog hoop gloort. De goedkopere bubbelvarianten als cava en vooral prosecco hebben daar zeker toe bijgedragen. ‘Hoe meer mensen aan de bubbels, hoe beter. Het maakt niet uit wat voor bubbels, want ooit komen ze bij ons terecht.’

Op 17 mei introduceert Moët & Chandon voor het eerst sinds tientallen jaren een hele nieuwe champagnesoort: Imperial Ice. Zoals de naam al doet vermoeden, een champagne on the rocks. In een hippe fles met een wit jasje.