nieuws

‘Rapport STAP maakt duidelijk dat zelfregulering werkt

Café

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zegt blij te zijn met de uitkomsten van het onderzoek van STAP naar alcoholmisbruik onder jongeren. Volgens KHN maakt het onderzoek duidelijk dat zelfregulering werkt.

‘Rapport STAP maakt duidelijk dat zelfregulering werkt

Woordvoerder Joris Prinssen van KHN: ‘KHN adviseert haar leden al jaren om terughoudend om te gaan met prijsacties via onze eigen ‘code’: ‘Regels voor verantwoord alcohol verstrekken’. We zijn blij met het onderzoek van STAP, omdat het duidelijk maakt dat die zelfregulering in de horecabranche werkt’.

Het rapport van STAP maakt duidelijk dat het aantal prijsacties is gedaald. In september 2006 deed 31 procent van de cafés aan prijsacties. In januari 2009 is dat teruggelopen naar 26,1 procent.

Prinssen: ‘Dat is een aanzienlijke daling. Nog veel groter is de daling van het aantal prijsacties op internetsites van cafés. Die daling is van 25 procent in 2006 naar 15,6 procent in 2009 gegaan. Ook het aantal ondernemers dat kortingen van meer dan 50 procent aanbiedt, dat was met 7 procent in 2006 al laag, is verder gedaald naar 5,8 procent in 2009’.

KHN stelt als belangrijke conclusie dat de branche op de goede weg is. ‘Het rapport bevestigt de mening van KHN dat een bevoegdheid voor gemeenten om happy hours en stuntprijzen te reguleren, niet nodig is. Die bevoegdheid is opgenomen in het wetsvoorstel voor een nieuwe Drank- en Horecawet dat op dit moment bij de Tweede Kamer ligt. De praktijk werkt en gaat de goede kant op’, aldus Prinssen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels