Ruzie Bavaria, Alfa en Brand over water

Ruzie Bavaria, Alfa en Brand over water

De zuidelijke bierbrouwers Brand, Alfa en Bavaria liggen met elkaar in de clinch over bronwater. Met miljoenenclaims en ludieke advertenties proberen de brouwers elkaar voor de ogen van de consument de loef af te steken.

Het conflict ontstond enkele weken geleden tussen Alfa en Brand, nadat de brouwer uit Wijlre in een reclamecampagne claimde dat het bier wordt gebrouwen met zuiver bronwater, meldt Distrifood.

Alfa, dat als enige Nederlandse brouwer zijn water wint uit een officieel erkende bron, stond hierna op zijn achterste benen. Het bedrijf spande een kort geding aan en dreigde met een miljoenenclaim.

Campagne ingetrokken

Brand ging door de dreigementen overstag en trok de campagne in. De communicatie is nu aangepast in 'Brand-bier: gebrouwen met water uit eigen bron'.

Brand-woordvoerder Hans Sjouke Koopal in dagblad De Limburger: 'Wij willen niet in een juridische of ambtelijke certificatenstrijd geraken. Alfa maakt er een enorm punt van, dat willen wij niet. Hier schuilt niets achter, we hebben de term met goede bedoelingen gebruikt, maar zullen dat vanaf heden niet meer doen.'

Bemoeienis Bavaria

Als reactie op het conflict legde Alfa afgelopen week in een advertentie in de landelijke dagbladen met een flinke knipoog het verschil uit tussen bier van 'water uit eigen bron' en 'bronwater'.

Bavaria, dat allereerst niet bij het conflict betrokken was, mengt zich nu ook in de strijd door te adverteren met 'We praten liever over ons bier, maar aangezien iedereen het over z'n water heeft... ... hier is dat van ons'. Hiermee wijst Bavaria op zijn bronwatermerk Waater, dat als exclusief merk wordt verkocht in luxere restaurants.