Twitter-feesten moeten discotheken redden

Twitter-feesten moeten discotheken redden

Het gaat slecht met de discotheken in Nederland. De afgelopen vijftien jaar halveerde het aantal, zo meldde EenVandaag gisteren in zijn tv-uitzending. Twitter- en Facebook-feestjes is waar eigenaren het het anno 2011 van moeten hebben.

Van 450 discotheken in 1996 naar nog slechts 243 in 2011, bijna een halvering. Dat zijn de keiharde cijfers. Eind juli nog sloot het bekende Locomotion in Zoetermeer de deuren.

Volgens Jeroen van Broekhoven, woordvoerder Discotheken van KHN en eigenaar van discotheek Fox in Stadskanaal, liggen er diverse oorzaken aan ten grondslag. ‘Jongeren gaan tegenwoordig zo snel, dat maakt het voor eigenaren steeds moeilijker om op trends in te spelen.’

Van Broekhoven stelt dat jongeren elkaar niet meer leren kennen in discotheken, maar via sociale media. ‘Wij moeten ervoor zorgen dat hun eerste echte date bij ons is. Daarom houden wij via de sociale media ook nauw contact met ze.’

Verder spelen een rol de moordende concurrentie van talrijke buitenfestivals en het gegeven dat discotheekeigenaren van de banken nauwelijks geld krijgen om te vernieuwen. Een neerwaartse spiraal, aldus Van Broekhoven. ‘Voor het laatste is het eerste nodig.’