Twitteraars verenigd tegen citroen in bier

Twitteraars verenigd tegen citroen in bier

Bierkenners en bierbrouwers ergerden zich al een tijd aan de citroenen die bij een glas wit of Mexicaans bier geserveerd worden. Een groep Twitteraars heeft zich nu verenigd om de citroen uit het bier te krijgen.

Uit onderzoek van importeur UB Drinks Holland blijkt dat 35 procent van de horecamedewerkers niet vraagt of een schijfje citroen gewenst is. De actiegroep vindt dit verschrikkelijk en roept op tot een logo dat aangeeft ‘geen citroen of limoen’.

Bierexpert Rick Kempen van Bier & Co vindt de citroen een ‘bijna doodzonde’. ‘Een schijfje citroen in je vers geschonken witbier is niet zomaar een vergissing, het is zo goed als een doodzonde. Een citroen vernietigt het schuim en de echte smaak van het bier. Als de brouwer had gewild dat het bier naar citroen zou smaken, dan had hij het er wel meteen in gedaan.’

Opmerkelijk is dat 32 procent van de ondervraagden vindt dat een citroen wél tot smaakverbetering leidt, en slechts 7 procent van de ondervraagden aangeeft dat de smaak slechter wordt. 42 procent van de mensen weet niet of het iets toevoegt of niet.

Volgens het onderzoek vraagt 12 procent van de mensen zelf om een citroen bij een witbiertje en 8 procent van de mensen bij een Mexicaans biertje. Kempen: ‘Dit betekent dat we door een vuist te maken de horeca veel geld kunnen besparen en de bijna doodzonde zonder probleem kunnen uitbannen.’