Vakantiekrachten klagen over agressie

Vakantiekrachten klagen over agressie

Vakantiekrachten in de horeca hebben relatief vaak te maken met agressie. In ruim een derde van de gevallen wordt melding gemaakt van agressief gedrag door gasten, met name in horeca en detailhandel.

Het zijn de resultaten van een onderzoek van CNV Jongeren, zo meldt Spits!. De vakbond ondervroeg vakantiekrachten en concludeert dat vooral in de horeca en detailhandel agressief gedrag wordt waargenomen, in ruim een derde van de gevallen.

Spits! citeert voorzitter IJmert Muilwijk van CNV Jongeren, die de resultaten ‘schrikbarend’ noemt. Hij stelt dat werknemers in die beide sectoren meestal direct contact hebben met gasten of klanten. De voorzitter spreekt over een valse start voor de jongeren, omdat het vaak de eerste stap is op de arbeidsmarkt en agressie wordt op die manier een normale zaak voor hen.

Andere conclusies uit het onderzoek zijn: bijna twee op drie jongeren moeten regelmatig zware dingen tillen en driekwart loopt veel of staat lang tijdens werktijd. Muilwijk benadrukt dat het in deze gevallen gaat om veel meer branches dan horeca en detailhandel.

Ook veiligheid is volgens CNV Jongeren onderbelicht. Cijfers van de vakbond stellen dat 45 procent van de jongeren niet of slechts incidenteel wordt geïnformeerd over veilig werken. En uit de antwoorden van de respondenten blijkt dat bijna de helft van de werkgevers onvoldoende in de gaten houdt of het er veilig aan toe gaat.